Diesel järjestelmät


Common rail järjestelmät CRS2, joissa 1600-2000 bar ja solenoidi -suuttimet

Järjestelmän suunnittelu ja toiminta

Tehokkaat toisen sukupolven solenoidi suuttimet tarjoavat moottorien kehittäjille suuren joustavuuden ruiskutusnopeuden säätelyyn. Jopa kahdeksan yksittäistä ruiskutusta iskua kohti voidaan suorittaa kapeassa aikavälissä. Tämä moniruiskutus -kyky auttaa vähentämään polttoaineen kulutusta ja siten parantamaan hiilidioksidipäästöjä, sekä vähentämään moottorin melua. CRI2-16 -suuttimen paranneltu magneettiydin saavuttaa suuren tehon magneettiventtiilin avautuessa. Halkaistu ankkurimoduuli sallii korkeamman dynamiikan suuttimen neulan ohjauksessa ja hyvin lyhyen ruiskutusten välisen ajan. CRS2-18 ja CRS2-20 -järjestelmien suuttimet sisältävät painetasapainotetun solenoidin. Tämä mahdollistaa suuremman harppauksen eteenpäin järjestelmän paineessa. Lisäksi CRI2-20 suuttimessa on integroitu korkean paineen tilavuus, joka vähentää paineen värähtelyä. Hydraulinen hyötysuhde on parantunut paluuvirtauksen pienentyessä. Boschin sähköinen polttoaineen ohjaus ohjaa koko ruiskutusprosessia, sekä ahtopainetta ja pakokaasujen takaisinkierrätystä.

Näkymät

CRS2 järjestelmän teknologia mahdollistaa paineen lisäämisen jatkokehityksen aikana. Todistettua modulaarista järjestelmäämme pidetään luonnollisesti yllä.

Asiakasedut:

- Tehokas ja monipuolinen modulaarinen suunnittelu: moottoreille jossa 2-8 sylinteriä
- Suorituskykyinen ja polttoainetta säästävä soveltuen start/stop järjestelmiin
- Sopeutuva polttoaineille, joilla on kriittiset voiteluominaisuudet
- Helppo integroida olemassa oleviin ja uusiin moottorisarjoihin
- Soveltuvuus Euro 6 ja vastaaviin normeihin
- Vähentää päästöjä ja melua pienemmän hydraulisen virtauksen ansiosta

Asiakasedut CRS2-16:

- Kestävä järjestelmä – todistettu miljoonia kertoja
- Kustannushyöty ja järjestelmän monimutkaisuuden vähentäminen yhden säätimen ohjauksen mahdollisuuden vuoksi

Asiakasedut CRS2-18/20:

- Parempi joustavuus moottorin perussuunnittelussa ja pakokaasujen jälkikäsittelyn soveltamisessa

Asiakasedut CRS2-20:

- Lisääntynyt hydraulinen hyötysuhde ja CO₂-optimointi pienennetyn paluuvirran takia

Polttoainehintojen noustessa ja yhä tiukemmissa päästöstandardeissa moderni, taloudellinen ja ympäristöystävällinen diesel on ensimmäinen moottorivaihtoehto. Bosch tarjoaa kustannustehokkaan ja suorituskykyisen ratkaisun polttoaineen kulutuksen ja siten ajoneuvon käyttö kustannusten vähentämiseksi: CRS2 common rail järjestelmät -sarja. Nopeakytkentäiset solenoidi suuttimet, joissa on lyhyet ruiskutusjaksot, ovat näiden järjestelmien keskeisiä osia. CRS2-sarja soveltuu jopa kahdeksan sylinterin dieselmoottoreihin ja laajaan teho- ja vääntömomenttialueeseen. Modulaariset järjestelmät voidaan soveltaa useisiin moottorityyppeihin. Bosch on kokenut CRS2:n sarjatuotannossa: 1600 barin järjestelmää CRS2-16 on jo käytössä miljoonissa ajoneuvoissa. Sen pohjalta on kehitetty CRS2-18, jossa 1800 baria ja CRS2-20, jossa 2000 baria. Suuremmat paineet ja tekniset muutokset auttavat täyttämään nykyiset ja tulevat päästötavoitteet. Lisäksi korkeammat ruiskutuspaineet merkitsevät enemmän joustavuutta perusmoottorin ja pakokaasujen käsittelyn suunnittelussa.

Mahdollisia käyttökohteita

CRS2 on käytetty henkilöautojen moottoreissa, joissa on 2-8 sylinteriä. Lisäksi kevyiden hyötyajoneuvojen sovellukset ovat mahdollisia. Asianmukaisella mukautuksella CRS2:ta voidaan käyttää myös tieliikenteen ulkopuolella (katso CRS2-OHW datalehti). Tämä luotettavien henkilöautojen järjestelmien jatkokehitys lisäkäyttöalueille tuottaa kustannushyötyjä. Soveltuvuus kaikille diesel-polttoainelaaduille tekee sarjasta käyttökelpoisen kaikkialla maailmassa.

Tekniset ominaisuudet

CRS2-16

CRS2-18

CRS2-20

Moottorin sylinteriluku

2-6

3-6

3-8

Maks. järjestelmän paine

1600 bar

1800 bar

2000 bar

Maks. ruiskutusten määrä

8

8

8

Min. ruiskutusten välinen aika

800 µs

350 µs

200 µs

Toimintajännite

12/24 V

12 V

12 V

Päästötavoitteet

Euro 4/5/6

Euro 5/6

Euro 5/6

Käyttöikä (henkilöauto/kevytkalusto)

300 000/400 000 km

Käyttökohteet

Henkilöauto, Kevytkalusto

Järjestelmän komponentit
 
1. CP4-20/1 korkeapainepumppu 
2. CRI2-20 solenoidi suutin 
3. HFR-20 korkeapainekisko 
4. EDC17 ohjainlaite